Helden van de ICT-afdeling

This entry was posted by on maandag, 24 juli, 2023 at

In een verre uithoek van het bedrijf waar het daglicht zelden doordringt en de wifi-verbinding nog trager is dan een slak op vakantie, bevindt zich de beruchte ICT-afdeling. Het is een plek waar competentie en logica lijken te zijn verbannen naar een andere dimensie. Hier, temidden van verouderde computers en kluwen aan kabels, probeert een moedig team van ICT-medewerkers wanhopig om het onmogelijke te doen: een fatsoenlijk netwerk en werkende computers onderhouden.

Ontmoet de managers van deze epische mislukkingen. Ze verschijnen als levende manifestaties van surrealistische chaos, met glimlachen die net zo nep zijn als hun begrip van technologie. Hun idee van ‘strategie’ lijkt te bestaan uit het gooien van dartpijltjes op een willekeurig stappenplan dat ze ergens op het internet hebben gevonden.

Zo hebben we de opperste leider van de afdeling, Manager Mafklapper. Met zijn onberispelijk geknoopte stropdas en zijn neus altijd in de lucht, is hij ervan overtuigd dat hij het genie is achter alle technologische vooruitgang. Helaas heeft hij nog steeds moeite om het verschil tussen een muis en een toetsenbord te herkennen.

Dan is er de altijd verstrooide Manager Morsdood, die meer lijkt op een wandelende zombie dan een verantwoordelijke manager. Hij is constant op zoek naar zijn bril, die meestal op zijn hoofd staat, en zijn idee van een ‘back-upplan’ is om de kapotte harde schijven te gebruiken als frisbees voor de lunchpauze.

Last but not least is de zelfbenoemde “Techno Guru” Manager Geen-idee. Met een vocabulaire vol technische termen die hij niet begrijpt, geeft hij steevast instructies die zo vaag zijn dat ze kunnen worden geïnterpreteerd als een handleiding voor het bouwen van een ruimteraket.

Het arme ICT-team probeert wanhopig te voldoen aan de eisen van deze drie musketiers van incompetentie. Ze krijgen te maken met een onophoudelijke stroom van verzoeken die vanuit het niets lijken te verschijnen, met de haastige toevoeging van “het had gisteren al af moeten zijn!” Het concept van realistische deadlines is voor de managers slechts een mythische legende.

Terwijl ze worstelen met verouderde apparatuur en onbegrijpelijke beveiligingsprocedures, slagen de ICT-medewerkers er nog steeds in om het netwerk draaiende te houden. Maar in plaats van lof, ontvangen ze enkel de schijn van waardering van de managers, die hen belonen met een schouderklopje terwijl ze in dezelfde zin klagen over de vermeende traagheid van hun computers.

Ondertussen, terwijl de managers het hele team constant in een draaimolen van absurditeit laten rondtollen, proberen ze wanhopig om de ICT-afdeling “te vernieuwen” door ongeteste software-updates uit te voeren en te investeren in dure, maar volledig nutteloze nieuwe gadgets waarvan niemand weet hoe het werkt.

En zo gaat het leven op de ICT-afdeling voort, in een eindeloze cyclus van chaos en verwarring. Terwijl de managers genieten van hun denkbeeldige successen, blijven de ICT-medewerkers de helden in de schaduw, strijdend tegen technologische monsters die ze niet hebben geschapen, maar wel moeten bestrijden. Maar ach, wie heeft fatsoenlijk werkende computers nodig in een organisatie toch?


Leave a Reply